SILNIK 1.6 Pb Zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie Typ silnika AKL lub AEH Średnica cylindra 81,0 mm Skok tłoka 77,4 mm Pojemność skokowa 1595 cm3 Stopień sprężania 10,2 Ciśnienie sprężania - nominalne 1,0...1,4 MPa - minimalne 0,75 MPa Moc maksymalna 74 kW (101 KM) Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5600 obr/min Moment maksymalny 145 N×m Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3800 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 1 mm Fazy rozrządu - otwarcie zaworu ssącego 5° po ZZ - zamknięcie zaworu ssącego 41° po ZW - otwarcie zaworu wydechowego 37° przed ZW - zamknięcie zaworu wydechowego 1° przed ZZ Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne Oznaczenie wału rozrządu (umieszczone między krzywkami cylindra nr 1) / B 050 Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy cieczy chłodzącej - naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza - wymiana / co 80 000 km
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny (wersje bez klimatyzacji) lub dwa wentylatory elektryczne (wersje z klimatyzacją) sterowane termowyłącznikiem Termostat / umieszczony w obudowie z lewej strony kadłuba - temperatura początku otwarcia 87°C - temperatura pełnego otwarcia 102°C - skok minimalny zaworu 7 mm Wentylator chłodnicy (wersje bez klimatyzacji) / jeden, elektryczny, o dwóch prędkościach, o mocy 60/100 W i średnicy łopatek 345 mm, sterowany termowyłącznikiem Wentylatory chłodnicy (wersje z klimatyzacją) / dwa, elektryczne, o dwóch prędkościach, o mocy 60/250 W i średnicy łopatek 345 mm (wentylator lewy) oraz o mocy 60/220 W i średnicy łopatek 290 mm (wentylator prawy), sterowane przez zespół elektroniczny i termowyłącznik Termowyłącznik / podwójny - temperatura włączenia - 1. prędkości 92...97°C - 2. prędkości 99...105°C - temperatura wyłączenia - 1. prędkości 84...91°C - 2. prędkości 91...98°C Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego 140...160 kPa
Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym Ciśnienie oleju / przy 2000 obr/min silnika wynosi co najmniej 0,2 MPa Ciśnienie maksymalne oleju / przy prędkości większej niż 2000 obr/min silnika wynosi 0,7 MPa Filtr oleju / wymienny, Mann W712/39
Układ zasilania / wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w ramach systemu sterowania pracą silnika Siemens Simos 2, z kolektorem ssącym o zmiennej długości, pochłanianiem par paliwa, z katalizatorem potrójnego działania i sondą lambda w układzie wydechowym, zawierający: - zbiornik paliwa, - pochłaniacz par paliwa z zaworem elektromagnetycznym sterowania, - zespół pompy paliwa z czujnikiem poziomu paliwa, - filtr paliwa, - przewód rozdzielczy paliwa z regulatorem ciśnienia paliwa, - cztery wtryskiwacze paliwa, - zespół przepustnicy z czujnikiem jej położenia i stycznikiem biegu jałowego, - regulator prędkości obrotowej biegu jałowego z czujnikiem jego położenia, - zawór zmiany długości kolektora ssącego, - filtr powietrza. Pompa paliwa / elektryczna, zanurzona w zbiorniku paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika poprzez przekaźnik, zespolona z czujnikiem poziomu paliwa - napięcie znamionowe 12 V - ciśnienie tłoczenia 300 kPa - wydatek minimalny - przy 13 V 700 cm3/30 s - przy 12 V 500 cm3/30 s - przy 11 V 350 cm3/30 s - przy 10,2 V 200 cm3/30 s - przy 9 V 175 cm3/30 s Czujnik poziomu paliwa / zespolony z pompą paliwa - rezystancja (między stykami „2” i „3”) - zbiornik pełny 270 W - zbiornik pusty 70 W Filtr paliwa / wymienny, umieszczony pod podłogą samochodu przed zbiornikiem paliwa - sposób montażu / strzałka na obudowie powinna być skierowana zgodnie z kierunkiem przepływu paliwa - częstość wymiany / co 60 000...80 000 km Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann C 37 153 - częstość wymiany / co 60 000 km Regulator ciśnienia paliwa / przeponowy, umieszczony na końcu przewodu rozdzielczego paliwa wtryskiwaczy - ciśnienie paliwa na biegu jałowym (nie regulowane ręcznie) - przewód podciśnienia podłączony 250 kPa - przewód podciśnienia odłączony 300 kPa - ciśnienie resztkowe paliwa (po 10 min od unieruchomienia pompy paliwa) min. 200 kPa Wtryskiwacze paliwa / cztery, elektromagnetyczne, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczone na przewodzie rozdzielczym paliwa - kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) - napięcie zasilania 12 V - rezystancja (przy 20°C) 14...17 W Filtr pochłaniacza z węglem aktywnym / umieszczony w przedziale silnika na prawym nadkolu Zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa / umieszczony na zbiorniku pochłaniacza - napięcie zasilania 12 V - rezystancja 27 W Zawór zmiany długości kolektora ssącego / podciśnieniowy, współpracujący z czterema przesłonami obracanymi równocześnie, umieszczonymi w kanałach kolektora ssącego, umożliwiający zmianę długości przewodów (długi dla prędkości silnika mniejszych niż 4000 obr/min i krótkie dla prędkości większych niż 4000 obr/min), pobierający podciśnienie ze zbiornika, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące za pośrednictwem elektrozaworu
Układ zapłonowy / akumulatorowy, elektroniczny bezrozdzielaczowy (tzw. statyczny), mikroprocesorowy, zintegrowany z układem wtrysku paliwa w ramach systemu sterowania pracą silnika Siemens Simos 2, zawierający: - specjalną podwójną cewkę zapłonową zintegrowaną z modułem wzmocnienia zapłonu, - czujnik spalania stukowego, - przewody wysokiego napięcia, - świece zapłonowe. Czujnik spalania stukowego / piezoelektryczny, umieszczony na kadłubie silnika pod kolektorem ssącym Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1-4, potem 2-3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona) - cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu Cewka zapłonowa / specjalna, podwójna, o dwóch zespołach uzwojeń i czterech wyjściach wysokiego napięcia (cylindry 1-4 oraz 2-3), zintegrowana z modułem wzmocnienia zapłonu, zamocowana z lewej strony w tylnej części głowicy - rezystancja uzwojenia pierwotnego / niemierzalna - rezystancja uzwojenia wtórnego 4...6 kW Świece zapłonowe / NGK BKUR 6 ET-10 - częstość wymiany / co 60 000 km Odstęp elektrod 0,9...1,1 mm
System sterowania pracą silnika / elektroniczny, mikroprocesorowy, Siemens Simos 2, zawierający: - elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi, - czujnik położenia przepustnicy, - stycznik biegu jałowego, - czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego, - czujnik położenia wałka rozrządu, - czujnik temperatury cieczy chłodzącej, - czujnik temperatury zasysanego powietrza, - przepływomierz powietrza, - regulator prędkości obrotowej biegu jałowego z czujnikiem jego położenia, - elektrozawór zmiany długości kolektora ssącego, - sondę lambda w układzie wydechowym przed katalizatorem, - przekaźnik pompy paliwa, - przekaźnik zasilania urządzenia sterującego, - złącze diagnostyczne. Elektroniczne urządzenie sterujące / Siemens Simos 2, mikroprocesorowe, o złączu podwójnym 80-stykowym (oznaczenia styków 1-52 oraz 53-80) umieszczone w przedziale silnika we wnęce przegrody czołowej pod szybą przednią w środkowej części, wykonujące testy autodiagnostyczne, z możliwością przejścia do trybu pracy awaryjnej z wykorzystaniem zaprogramowanych wartości zastępczych w przypadku nieprawidłowej pracy systemu Czujnik położenia przepustnicy / potencjometryczny, umieszczony przy obudowie przepustnicy, zawierający stycznik biegu jałowego - napięcie zasilania 5 V Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony z lewej strony kadłuba w tylnej części, współpracujący z kołem nadajnika impulsów na wale korbowym - rezystancja czujnika 730...1000 W Czujnik położenia wałka rozrządu / hallotronowy, umieszczony z boku głowicy w przediej części - napięcie zasilania 4,5...5,5 V Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony z tyłu głowicy - rezystancja - przy 0°C 5000...7000 W - przy 10°C 2500...4500 W - przy 20°C 1500...3000 W - przy 30°C 1200...2000 W - przy 40°C 1000...1500 W - przy 50°C 700...1000 W - przy 60°C 525...650 W - przy 70°C 400...500 W - przy 80°C 275...375 W - przy 90°C 200...275 W - przy 100°C 150...225 W Czujnik temperatury zasysanego powietrza / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, wbudowany w przepływomierz powietrza - rezystancja - przy 0°C 5000...7000 W - przy 10°C 2500...4500 W - przy 20°C 1500...3000 W - przy 30°C 1200...2000 W - przy 40°C 1000...1500 W - przy 50°C 700...1000 W - przy 60°C 525...650 W - przy 70°C 400...500 W - przy 80°C 275...375 W - przy 90°C 200...275 W - przy 100°C 150...225 W Przepływomierz powietrza / masowy z termoanemometrem drutowym, umieszczony w przedziale silnika po lewej stronie za filtrem powietrza Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / silnik krokowy, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczony przy obudowie przepustnicy powietrza, regulujący przepływ powietrza dodatkowego w kanale bocznikowym przepustnicy - rezystancja 3...200 W Elektrozawór zmiany długości kolektora ssącego / umieszczony przy zaworze zmiany długości kolektora ssącego - rezystancja 25...35 W Sonda lambda / umieszczona w układzie wydechowym przed katalizatorem, podgrzewana elektrycznie - napięcie zasilania rezystancji ogrzewania 12 V - rezystancja ogrzewania 1...5 W - napięcie sygnału - mieszanka uboga 0...0,3 V - mieszanka bogata 0,7...1,0 V Parametry kontrolne Prędkość obrotowa biegu jałowego 760...880 obr/min (brak możliwości ręcznej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego) Prędkość obrotowa odcięcia wtrysku przez elektroniczne urządzenie sterujące 6350 obr/min Zawartość CO - na biegu jałowym do 0,5% - przy 2500...2800 obr/min do 0,3% (brak możliwości ręcznej regulacji zawartości CO) Współczynnik lambda przy 2500...2800 obr/min 0,97...1,03 Emisja CO2 182 g/km Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu przy 760...880 obr/min 6...14° przed ZZ (brak możliwości ręcznej regulacji początkowego kąta wyprzedzenia zapłonu)
zrodło : http://www.volkswagen-golf.pl
|